کاربرد سود پرک در صنایع غذایی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 26 شهریور 1396 در ساعت 16 : 24 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

کاربرد سود پرک در صنایع غذایی

سود پرک یکی از مهم ترین مواد مورد استفاده در بخش های صنعتی است اما نباید از کاربرد های فراوان آن در صنایع غذایی غافل شد. سود پرک به صورت محلول بسیار رقیق در تولید بسیاری از مواد غذایی که ما روزانه مصرف می کنیم دارای نقش کلیدی می باشد. با مطالعه این مقاله با برخی از موارد کاربرد سود پرک خوراکی در صنایع غذایی آشنا خواهید شد.

سود پرک در تولید بستنی

کارخانجات برای تولید بستنی هایی که به روش صنعتی و نوین تولید می شوند ، برای اینکه حالت سفت و ژله ای به خود گرفته و از حالت مایع خارج شود ، باید از ماده ای به نام کاراژینان استفاده نمایند. کاراژینان از نوعی جلبک دریایی گرفته شده و حالت ژله ای به بستنی می دهد. از محلول سود پرک هم برای تقویت حالت ژله ای کاراژینان استفاده می شود. 

سود پرک در تولید شکلات

در شکلات سازی به روش مدرن از سود پرک یا کاستیک سودا استفاده می شود زیرا این ماده بسیار قلیایی بوده و خاصیت اسیدی کاکائو طبیعی را خنثی می کند و در نتیجه شکلات تولید شده بسیار خوشمزه تر و دارای بافت بهتری نسبت به کاکائو است.

سود پرک در تولید نودل یونانی

در تولید نودل برای افزایش pH خمیر از سود پرک یا همان سود سوزآور استفاده می شود زیرا علاوه بر اینکه به عنوان یک تنظیم کننده اسیدیته عمل می نماید همچنین سبب ایجاد رنگ زرد نودل نیز خواهد شد.

سود پرک در تلخی گیری زیتون

زیتون به طور طبیعی دارای طعم تلخی است که دلیل آن وجود ماده فنولی اولوروپین می باشد. با استفاده از محلول سود پرک می توان مولکول های این ماده را شکست و طعم تلخ زیتون را از بین برد.

سود پرک در تولید نوشابه

نوشابه های گاز دار دارای رنگ های مختلفی از زرد تا قهوه ای تیره می باشد. برای ایجاد این رنگ از یک ماده قلیایی بسیار قوی که همان سود پرک است استفاده می کنند. طیف رنگی ایجاد شده می تواند از زرد تا قهوه ای تیره باشد که با توجه به غلظت محلول سود پرک یا سدیم هیدروکسید ایجاد می شود.

سود پرک در پوست کنی میوه

سود پرک یک ماده بسیار کاربردی در پوست کنی میوه جات بدون ایجاد تغییرات شیمیایی در ساختار آن ها می باشد. این عمل از طریق تجزیه شیمیایی پوست میوه ها انجام می شود.

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: