موارد مصرف آب مقطر

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | جمعه 6 مرداد 1396 در ساعت 16 : 16 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

موارد مصرف آب مقطر

کاربرد های آب مقطر چیست؟

آب مقطر یا آب دیونیزه دارای موارد مصرف صنعتی و غیر صنعتی فراوانی است. همانطور که اطلاع دارید ، آب مقطر به روش های گوناگونی چون استفاده از رزین ها ، عبور از فیلتر نانو و تصفیه بوسیله فیلترهای اسمز معکوس به دست می آید. ولی مهم ترین روش تولید آّب مقطر استفاده از روش تبخیر و میعان توسط حرارت می باشد. در این مقاله به معرفی برخی موارد مصرف آب مقطر می پردازیم.

کاربرد آب مقطر در خودرو

مصرف آب مقطر یا آب دیونیزه بسیار مفید تر از استفاده از آب معمولی در سیستم خنک کننده خودروها است زیرا آب معمولی حاوی مواد معدنی و خورنده فراوانی است که موجب رسوب و تخریب بخش های فلزی موتور اتومبیل می شود. اما آب مقطر از وجود این مواد پاک بوده و برای استفاده در رادیاتور بسیار بهتر است. همچنین برای استفاده در باتری خودرو نیز مصرف آب مقطر توصیه می شود زیرا موجب خوردگی فلزات موجود در باتری نخواهد شد.

کاربرد آب مقطر در مصارف آزمایشگاهی

با توجه به اینکه مطالعات علمی نیازمند پروسه دقیق و قطعی هستند و آب مقطر بر خلاف آب شرب معمولی حاوی عناصر تاثیرگذار بر نتایج آزمایشات علمی نیست بنابراین در آزمایشگاه ها از خالص ترین نوع آب استفاده می شود که تنها حاوی عنصر H2O است. همچنین pH آب مقطر در حدود 7 یعنی نرمال ترین pH می باشد و با توجه به اینکه اسیدیته نقش مهمی در تست های آزمایشگاهی ایفا می کند ، آب مقطر را به گزینه ای ایده آل برای استفاده در ماسسات تحقیقاتی و آزمایشگاه ها تبدیل می نماید.

کاربرد های آب مقطر در تولید مواد آرایشی و بهداشتی

آب یکی از مهم ترین عناصر در تولید مواد آرایشی و بهداشتی نظیر کرم ها ، لوسیون ها ، شامپو ، حالت دهنده ها و ... است. آب یک حلال مهم است که نقش اساسی در انحلال مواد تشکیل دهنده محصولات دارد بنابراین مصرف آب مقطر و آب دیونیزه برای جلوگیری از ورود مواد ناخواسته به فرمولاسیون الزامی است. با توجه به این که مصرف این محصولات به طور مستقیم بر سلامت پوست و مو ماثر است ، استفاده از آب مقطر خالص بیشتر اهمیت می یابد.

کاربرد های آب مقطر در تولید صابون

آب به عنوان یک حلال و همگن کننده در تولید صابون کاربرد دارد. ذکر این نکته ضروری است که وجود عناصر سنگینی مانند کلسیم ، فسفات و نیترات در آب سبب کاهش کف کنندگی صابون شده و کیفیت شستشو را کاهش می دهد. به همین دلیل باید در تولید صابون از آب مقطر استفاده نمود تا از سنگین شدن آب جلوگیری شود. همچنین وجود مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم در صابون و مواد شیمیایی چون کلر برای پوست و مو زیان آور است. این مواد به وفور در آب شرب معمولی یافت می شوند. حتی شستشوی موی سر با آب مقطر نیز به افزایش سطح سلامت پوست و مو کمک شایانی می کند.

کاربرد های آب مقطر در زمینه پزشکی

آب مقطر برای شستشوی وسایل پزشکی نسبت به آب شرب معمولی ارجحیت دارد زیرا فاقد مواد معدنی و شیمیایی می باشد. بعلاوه ، خلوص بالای آب مقطر و آب دیونیزه سبب پاک شدن هر چه بهتر مواد شوینده از سطح لوازم پزشکی خواهد شد. همچنین در دستگاه های دیالیز از آب مقطر برای حذف مواد زائد خون استفاده می شود.

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: