معرفی انواع سنگ آهک

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 31 تير 1396 در ساعت 12 : 32 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

معرفی انواع سنگ آهک

سنگ آهک یکی از انواع سنگ های رسوبی می باشد که در خشکی و دریاها و رودخانه ها به صورت های گوناگونی یافت می شود. سنگ های آهکی دارای منشاء های متفاوت شیمیایی و معدنی هستند. با توجه به اینکه در ساختار بدن کلیه موجودات زنده ، آهک یافت می شود بنابراین اصولا سنگ آهک از تجزیه فسیل جانوارانی نظیر مرجان ها ایجاد می گردد. سنگ اهک های مختلف در شرایط گوناگونی ایجاد می شوند حاوی کلسیت ، آراگونیت و ... هستند. اصولا سنگ آهک ترکیبی کلسیم دار و کربناته است بنابراین سنگ آهک را با نام کربنات کلسیم می شناسند.

 معرفی انواع سنگ آهک

معرفی انواع سنگ آهک طبیعی

نوع مواد تشکیل دهنده و محل ایجاد سنگ آهک برای ساختار و نام گذاری آن ماثر است. همچنین این فاکتور سبب ایجاد آهک به اشکا متنوع نیز می شود. در این مقاله به معرفی نام های گوناگون سنگ آهک می پردازیم:

  1. گچ : نوعی سنگ آهک با ساختار نرم و سفید رنگ با دانه های ریز است که از باقیمانده فسیل موجودات ریزی همچون فروامینیررا ها ایجاد شده است.
  2. تراورتن : در اثر تبخیر آب های آهکی در محیط های سربسته ای مانند غار ها به مرور زمان ، رگه هایی از سنگ آهک ایجاد می شود که تراورتن نام دارد.
  3. سنگ آهک فسیلی : اسکلت آهکی موجودات زنده به مرور زمان سبب ایجاد سنگ آهک می شود.
  4.  سنگ آهک لیتوگرافی : نوعی سنگ آهک بسیار متراکم و شکننده که در اثر کوچک ترین فشار میان انگشتان دست پودر می شود.
  5. کویینا : سنگ آهکی شیمیایی دارای سایز بندی یک دست که در سواحل دریاها و اقیانوس ها یافت می شود.

نوع دیگری از دسته بندی سنگآهکوجود دارد که آن را از نظر ایجاد مورد بررسی قرار می دهد و به سه دسته مجزا تقسیم بندی می نماید:

  1. سنگ آهک زیستی : این نوع سنگ های آهکی در اثر تجزیه زیستی موجودات زنده ایجاد شده و از رسوب طبیعی یون های کلسیم و بی کربنات تشکیل می شود.
  2. سنگ آهک شیمیایی : در طبیعت فقط کانی های معدنی وجود ندارد بلکه مواد شیمیایی و محلول ها و حلال های فراوانی یافت می شود. ترکیب و رسوب این نوع مواد شیمیایی موجب تشکیل سنگ آهکهایی مانند تراورتن می گردد.
  3. سنگ آهک آواری : فرسانده های متفاوتی همچون جریان های آب و باد در طبیعت وجود دارد که موجب تحرک سنگ های آهکی از محل خود شده و آن را مجددا در محل دیگری رسوب می دهد. این سنگ ها پس از سفت شدن تشکیل سنگ آهک آواری را می دهند.

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: