فواید و مضرات نمک برای سلامتی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 13 خرداد 1396 در ساعت 14 : 39 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

فواید و مضرات نمک برای سلامتی

 نمک با دارا بودن عناصر مورد نیاز بدن ، برای عملکرد درست سیستم های بدن و مغز ضروری است. اما باید توجه داشت که مصرف بیش از حد آن به خصوص برای افراد حساس نظیر بیماران مبتلا به فشار خود بالا خطرناک است. فواید مصرف نمک عبارتند از :

  1. تنظیم آریتمی قلب و کم فشاری خون
  2. تنظیم اسیدیته بدن به میزان استاندارد
  3. تامین انرژی سلولی
  4. تنظیم قند خون
  5. کمک به جذب بهتر مواد غذایی
  6. بسیار مفید در درمان بیماری سینوزیت و سرماخوردگی
  7. بهبود فعالیت های صحیح سلول های نورونی
  8. بهبود حساسیت های فصلی و غذایی
  9. کاهش ریزش آب دهان در هنگام خواب
  10. بهبود اسپاسم و گرفتگی های عضلات
  11.  احتمال تنظیم خواب در بیمارانی که با این مشکل مواجهند
  12. کمک به ساخت و تقویت استخوان های بدن
  13. یکی از عناصر مورد نیاز برای درمان بیماری دیابت
  14. کمک به توقف سریع تر سرفه

با وجود این همه مزایایی که در نمک وجود دارد ولی مصرف زیاد آن دارای مضراتی نیز می باشد. مشکل اصلی نمک ، دارا بودن عنصر سدیم است. سدیم مانع دفع آب از بدن شده و سطح مایعات مضر در بدن را افزایش می دهد. همچنین سدیم سبب دفع کلسیم از بدن شده و موجب پوکی استخوان می شود. نمک باعث سفت شدن دیواره رگ ها شده و آن ها را مستعد گرفتگی آهکی (انسداد عروق) می نماید. نمک برای افراد مبتلا به فشار خود بالا و بیماران قلبی همانند سم است. 

به دلیل اینکه کلیه های نوزادان مانند افراد بزرگسال هنوز به تکامل نرسیده است بنابراین قادر به دفع نمک نیستند در نتیجه ممکن است به انواع بیماری های مغزی ،کبد و کلیه دچار شوند. افزایش مایعات بدن موجب افزایش وزن می شود بنابراین نمک یکی از عوامل چاقی است. البته این چاقی به صورت موقتی و تا زمان مصرف زیاد نمک می باشد.

میزان نمک مورد نیاز برای بدن بزرگسالان به میزان حدودا 6 گرم در روز است. میزان مصرف کمتر از آن ، سبب کاهش بسیار زیاد مشکلات قلبی می شود.

 

توصیه بزرگان دین اسلام به مصرف نمک

در دین اسلام نیز توصیه ها و سفارشاتی در مورد مصرف نمک انجام گرفته است که رعایت آن ها موجب حفظ سلامتی بدن می شود.

پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) در مورد مزایای مصرف نمک در ابتدا و انتهای مصرف غذا فرمودند" هر کس غذای خود را با نمک آغاز کند و با نمک به پایان ببرد ، از شر 72 درد که جذام و بَرَص (پیسی) از آن جمله است  در امان خواهد بود."

امیر المومنین (علیه‏‌السلام) نیز فرمودند : "هر کس طعام خود را با نمک شروع کند، 70 درد و نیز دیگر دردهایی که فقط خداوند از آنها با خبر می باشد، از او دور می شود.

حدیثی از امام باقر (علیه‏‌السلام) بیان شده است که فرمودند : "خداوند به موسی پیامبر (سلام الله علیه) وحی فرمود "به قومت بگو طعام را با نمک شروع کرده و با نمک تمام کنند، و گرنه جز خویشتن را سرزنش نکنند."

امام کاظم (علیه السلام) فرمودند: "سفره ‏‌ای که نمک در آن نیست، بی ‏‌برکت است. شروع غذا با نمک، برای سلامتی بهتر است.

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: