عوارض سود پرک برای بدن انسان

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | جمعه 15 بهمن 1395 در ساعت 11 : 30 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

عوارض سود پرک برای بدن انسان

سود سوز آور یا کاستیک سودا ماده شیمیایی تحریک کننده و خورنده است و چنانچه به هر شکلی با بدن انسان تماس یابد ، احتمال آسیب رسانی وجود دارد. روش آسیب زنی سود پرک در اثر ترکیب یون هیدروکسید موجود در آن با رطوبت سطحی بدن و در نتیجه تولید حرارت است. سدیم هیدروکسید ممکن است به بافت های ریوی ، گوارشی ، پوست و چشم آسیب رسانی نماید.

 

عوارض حاد و مزمن سود پرک 

عوارض حاد ایجاد شده بر اثر تماس با سود سوزاور به صورت ایجاد قرمزی یا سوختگی بر روی پوست بوده و عوارض مزمن آن که معمولا در شکل تماس طولانی مدت با سود مایع و سود پرک ایجاد می شود بر روی سیستم تنفسی به صورت متورم شدن حنجره و انسداد ریوی و همچنین آسیب رسانی دائمی به چشم است. تماس طولانی مدت با کاستیک سودا موجود در هوای محیط موجب التهابات سیستم تنفسی و یا درماتیت می شود. 

  1. آسیب های پوستی ایجاد شده به علت تماس با محلول سود پرک NaOH به شکل سوختگی و قرمزی سطحی یا عمیق ، تورم ، سوزش و درماتیت ظهور می کند.
  2. تاثیر سدیم هیدروکسید بر سیستم بینایی سبب تجزیه پروتئین های تشکیل دهنده چشم شده و موجب ضایعات سلولی ، کدر شدن قرنیه ، گلوکوم ، چسبندگی پلک و یا حتی نابینایی می شود.
  3. تنفس ذرات سود سوز آور موجود در هوا موجب ایجاد تحریکات دهان و سیستم تنفسی شده و در غلظت های بالا می تواند آماس ریوی ایجاد کند. این امر موجب گرفتگی صدا و یا نوعی آسم می شود.
  4. سیستم گوارشی نیز از صدمات ناشی از تاثیرات محلول سود پرک کاستیک در امان نبوده و در صورت تماس موجب زخم شدن دهان ، مری و معده می گردد. دردناک شدن عمل بلع ، درد شکمی و قفسه سینه ، استفراغ ، ایجاد پالس های نبضی در قسمت شکم ، زخم سیستم گوارش و یا حتی نوع خاصی از سرطان از جمله عوارض گزارش شده تحریکات و آسیب های ناشی از استفاده نا درست از سود پرک یا سود سوز آور است.

کمک هایی که می توان برای به فرد مصدوم انجام داد عبارتند از شستشوی سریع پوست یا چشم و یا در صورت بلع ، نوشیدن مقادیر زیاد آب سرد ، تلاش برای استفراغ ، نوشیدن شیر ، حضور در هوای آزاد ، استفاده از کپسول اکسیژن ، دراوردن لباس و کفش آلوده و در نهایت مراجعه به پزشک

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: