رازهای جلوگیری از پير شدن پوست

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 2 اسفند 1395 در ساعت 14 : 35 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

رازهای جلوگیری از پير شدن پوست

 افزایش سن دلیل اصلی فرسودگی بافت های مختلف بدن از جمله پوست است. عوامل گوناگونی نظیر در معرض تابش آفتاب بودن و ... بر تخریب پوست ماثر می باشد. لایه ای در زیر سطح رویی پوست وجود دارد که مواد سازنده آن "کلاژن" و "الاستین" است. این دو موادی ساخته شده از پروتئین می باشند که ظاهری سفت و کشیده به پوست می دهند به این معنی که زمان که بخشی از پوست را می کشید ، موجب بازگرداندن پوست به حالت اولیه خود می گردد اما زمانی که سن افزایش می یابد ، این شبکه پروتئینی تضعیف شده و پوست دچار شلی به خصوص در مناطقی نظیر غبغب و بازو ها می شود. همچنین بالا رفتن سن موجب ایجاد تغییرات دیگری همچون نازک شدن پوست و از دست رفتن چربی طبیعی می گردد که نتیجه آن زبر شدن پوست است.

البته ژنتیک در روند پیری پوست ماثر است برای مثال امکان دارد فردی 80 سالی دارای پوستی مانند 50 ساله ها باشد و یا به عکس. این عوامل قابل پیشگیری نیستند اما از برخی تاثیرات طبیعی می توان جلوگیری به عمل آورد که در زیر به آنها اشاره می گردد:

آفتاب : نور خورشید دارای تاثیر مستقیم و عمیقی در پیری پوست است به این ترکیب که اشعه ماوراء بنفش با نفوذ به لایه های زیرین پوست ، سبب تخریب شبکه الاستیک آن شده و نتیجه آن به صورت چین و چروک بروز می کند. همچنین نور خورشید عامل اصلی ایجاد لکه های تیره بر روی پوست صورت و دست ها است. برای جلوگیری از این ضایعات پوستی باید موارد زیر را رعایت نمود:

  • برنزه شدن از طریق حمام آفتاب سبب آسیب پوستی می شود.
  • استفاده از کرم های ضد آفتاب با SPF حداقل 15 بسیار ماثر است.
  • از کلاه لبه دار برای پوشش دهی پوست صورت استفاده نمایید.
  • در زمان  اوج تابش آفتاب یعنی از ساعت 10 صبح تا 3 بعد از ظهر در معرض تابش مستقیم خورشید قرار نگیرید.

 رازهای-جلوگیری-از-پير-شدن-پوست

مصرف دخانیات : مصرف دخانیات به دلیل اینکه سبب کاهش خون رسانی به پوست می گردد و همچنین وجود مواد سمی و مضر در دود آن ، سبب افزایش چین و چروک پوست به صورت ایجاد خطوط اطراف چشم و افتادگی پلک ها می شود. سیگار به عنوان مهم ترین عامل تخریب پوست صورت می باشد.

 رازهای جلوگیری از پير شدن پوست

تغذیه : پوست بدن در یک فرایند همیشگی در حال ترمیم خود است و برای این منظور نیازمند آنتی اکسیدانت ها و ویتامین هایی همچون ویتامین های A, B, C و E می باشد. برای این منظور ، مصرف برخی مواد غذایی همچون گوجه فرنگی ، مرکبات ، سبزیجات و هویج توصیه می گردد.

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: