با کاستیک سودا در خانه چاه بازکن درست کنید

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 25 مرداد 1396 در ساعت 17 : 32 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

با کاستیک سودا در خانه چاه بازکن درست کنید

 کاستیک سودا یک ماده شیمیایی بسیار مفید است که با اسامی سود سوز آور ، هیدروکسید سدیم ، سود مایع و یا سود پرک نیز شناخته می شود. کاستیک سودا در صورت تماس با برخی مواد نظیر ترکیبات آلی مثل مو ، خاک ، غذا و ... واکنش شیمیایی انجام داده و آن ها را به صورت مواد قابل انحلال در آب در می آورده و سبب می شود این مواد به راحتی در آب حل شده و چاه ها رسوب زدایی شوند. البته کاستیک سودا به جز خاصیت چاه باز کنی دارای مصارف گسترده صنعتی در صنایع تولید کاغذ و پارچه و آلومینیوم و ... نیز هست.

کاستیک سودا به عنوان چاه بازکن

به خاطر خاصیت منحصر به فرد کاستیک سودا که سبب حل شدن سریع گرفتگی های لوله می شود ، به عنوان ماده اولیه در تولید اکثر چاه بازکن ها و لوله بازکن های موجود در بازار مصرف می گردد. برای تولید چاه بازکن های صنعتی هم از کاستیک سودا با غلظت بالاتر استفاده می کنند. روش انجام کار به صورت زیر است:

  1. یک سطل پلاستیکی را پر از آب سرد کنید (زیرا کاستیک سودا با فلزات واکنش می دهد) البته چنانچه از ظرف شیشه ای استفاده شود مناسب تر خواهد بود.
  2. سه فنجان سود پرک یا شش فنجان سود مایع کاستیک را به آن افزوده و با یک قاشق چوبی به هم زنید تا کاستیک سودا به خوبی حل شود.
  3. محلول کاستیک سودا تولید شده را درون چاه بریزید و به مدت 30 دقیقه آن را به حال خود رها کنید.
  4. در نهایت آب جوش به میزان لازم درون چاه بریزید. 

موارد ایمنی در هنگام کار با کاستیک سودا

کاستیک سودا در هر دو حالت مایع و جامد یعنی سود مایع و سود پرک دارای خاصیت خورندگی و سوزانندگی است. بنابراین چنانچه با پوست یا چشم تماس پیدا کند ، موجب سوختگی شیمیایی می شود. در صورتی که ناخواسته بلعیده شود سبب سوختن دهان و تورم دستگاه گوارش شده و چنانچه بخارات آن در آب جوش ، استشمام گردد موجب تنگی نفش و آسیب ریوی می شود. بنابراین باید در هنگام کار با این ماده شیمیایی ، احتیاط کرد و از ماسک و دستکش استفاده نمود. بهتر است عمل ترکیب کردن کاستیک سودا در آب در هوای آزاد انجام شود.

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: