آیا آب مقطر قابل خوردن است

7 / 10
از 3 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 20 شهریور 1396 در ساعت 16 : 5 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

آیا آب مقطر قابل خوردن است

با وجود مواد و عناصری همچون نیترات ، فلزات سنگین ، کلر ، پاتوژن ها و ... در آب شهری و آب های معدنی ، آیا بهتر نیست از آب مقطر برای شرب استفاده شود؟ نظراتی در مورد غیر قابل شرب بودن آب مقطر نیز بیان شده است. اما برخلاف بسیاری از سخنان مطرح شده در این زمینه ، واقعیت این است که آب مقطر قابل نوشیدن است اما نسبت به آب شهری دارای مزایا و معایبی نیز می باشد. 

بدن انسان برای رشد و ادامه فعالیت نیازمند عناصر معدنی یا مینرال هایی نظیر کلسیم ، منیزیم و ... است. برخی از این عناصر ، علاوه بر مواد غذایی در آب آشامیدنی نیز وجود دارد و از طریق نوشیدن جذب بدن می شود. همچنین با توجه به اینکه نوشیدن آب سبب از دست رفتن مقدار اندکی از عناصر ضروری بدن از طریق دفع ادرار یا تعریق می شود ، حتما باید تدابیر لازم برای جایگزینی آنها اندیشیده شود. ریسک اصلی در استفاده از آب مقطر نیز همین نکته است. آب مقطر علاوه بر اینکه بسیار بی مزه می باشد همچنین سبب کاهش سطح این گونه مواد معدنی در بدن می شود. از طرفی به دلیل اینکه بیشتر مردم ، عناصر اساسی مورد نیاز بدن را از طریق خوردن غذاهای مختلف جذب می کنند ، بنابراین نوشیدن آب مقطر به جای آب شهری نباید مشکل خاصی ایجاد نماید.

با توجه به مطالبی که گفته شد ، آب مقطر و آب شهری به لحاظ ساختار مولکولی تفاوتی با هم نداشته و به صرف فراوری صورت گرفته بر روی آب مقطر ، آن را تبدیل به ماده ای سمی و خطرناک برای بدن انسان نمی کند. در صورتی که قصد جایگزینی آب مقطر به جای آب معمولی را دارید ، باید رژیم غذایی مشخص و کنترل شده ای را نیز رعایت نمایید. به همین خاطر ، استقاده از آب مقطر به تنهایی برای یک مدت زمان طولانی ، با توجه به این که ممکن است مینرال های ضروری به صورت کافی برای بدن محیا نشود ، برای سلامت انسان خطرناک است. همچنین امکان ایجاد اسیدوز خون که نوعی بیماری عدم تعادل pH خون می باشد نیز وجود دارد. 

آیا آب مقطر قابل خوردن است 

مزایای نوشیدن آب مقطر

  • پاکسازی بدن با آب خالص
  • کاهش ابتلا به بیماری های ناشی از باکتری
  • کاهش ریسک مصرف مواد شیمیایی نظیر کلر

معایت نوشیدن آب مقطر

  • کاهش میزان مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن
  • بد طعم بودن آب مقطر

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: