تفاوت آهک هیدراته با آهک زنده

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | ﺳﻪشنبه 9 خرداد 1396 در ساعت 10 : 51 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

تفاوت آهک هیدراته با آهک زنده

به علت اینکه آهک موارد مصرف بسیار زیادی دارد بنابراین برای استفاده از آن می توان فراوری های مختلفی بر روی آن انجام داد. این فراوری ها موجب ایجاد انواع مختلف آهک می شوند که هر یک کاربرد خاص خود را دارد. 2 نوع عمده آهک فراوری شده به صورت آهک هیدراته و آهک زنده می باشند.

 

تفاوت آهک هیدراته با آهک زنده در چیست؟

برای تولید آهک زنده از حرارت بالایی استفاده می شود زیرا تنها راه خالص سازی سنگ آهک استخراج شده از معادن است که آلوده به موادی نظیر گاز کربنیک و درصد های متفاوتی از آهن ، منگنز و ... می باشد. پخت اهک ، روش تولید آهک زنده است که ماده ای خالص ، کلوخه و سفید رنگ بوده و فرمول ساختاری آن به صورت اکسید کلسیم است. آهک زنده به دلیل اینکه در صورت تماس با آب و رطوبت ، واکنش جذب هیدروکسید انجام داده و حرارت فراوانی آزاد می نماید ، به همین دلیل با نام آهک فعال یا آهک اکتیو هم شناخته می شود. البته این ماده به دلیل اینکه انجام عمل پخت ، روش اصلی تولید آن می باشد بنابراین با نام آهک پخته یا آهک کلسینه هم نامیده می شود.

اما آهک هیدراته که نوع دیگری از آهک فراوری شده است از ترکیب آهک زنده با آب تولید می گردد. آهک هیدراته از نظر فیزیکی دارای رنگ سفید و حالت پودری است. تفاوت آهک هیدراته با آهک زنده در فعال نبودن شیمیایی این ماده می باشد به این معنی که در صورت ترکیب آهک هیدراته با آب ، واکنش گرمازا ایجاد نمی شود بلکه آهک در آب حل خواهد شد. آهک هیدراته طی فرایند شکفته شدن آهک زنده تولید شده و دارای فرمول مولکولی هیدروکسید کلسیم است. همچنین آهک هیدراته را با نام های آهک شکفته و آهک مرده هم می نامند.

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: