انواع سنگ آهک

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | ﺳﻪشنبه 3 مرداد 1396 در ساعت 12 : 33 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

انواع سنگ آهک

سنگ آهک یک کانی رسوبی تشکیل شده از کربنات کلسیم است. با توجه به اینکه دریاها و اقیانوس ها منایع اصلی تشکیل سنگ آهک هستند ، انواع گوناگون اهک در بخش های مختلف جهان یافت می شود. این تنوع سنگ آهک در مصارف مختلف کشاورزی ، تجاری ، ساختمانی و ... به مصرف می رسد. در این مقاله به معرفی پنج نوع مختلف سنگ آهک می پردازیم.

آهک

بر طبق طبقه بندی ژئولوژیک میسوری ، "آهک" نوع پودری شده سنگ آهک می باشد. آهک مصارف مختلفی در کشاورزی و صنایع دارد همچون خنثی سازی اسیدیته ، کنترل بو ، صنایع تولید فولاد و تصفیه قند

گچ

گچ نوعی سنگ آهک نرم است که عموما سفید رنگ یا خاکستری روشن می باشد و از فسیل های میکروسکوپی جانداران دریایی تشکیل شده است.

صخره های مرجانی

مرجان ها دارای ساختار آهکی هستند. سنگ آهک تولید شده از صخره های مرجانی به صورت تجزیه توسط میکروارگانیسم های زنده ایجاد شده است. برای نمونه می توان از سنگ آهک اسکلت مرجان های سنگی نام برد.

تراروتن

تراورتن نوعی سنگ آهک لایه ای ، تولید شده از بخار آب است. تراورتن معمولا به صورت قندیل در غار ها یافته می شود. از سنگ آهک تراورتن معمولا برای کف سازی و شفته کاری استفاده می کنند.

سنگ آهک ساختمانی

بتن و سیمان  هم نوعی آهک سنتزی مورد استفاده در ساختمان سازی است. این مواد در ساختمان سازی و جاده سازی مصرف می شود. سیمان از طریق پخت ترکیبی از سنگ آهک و دیگر مواد مانند شیل ، شن و ماسه و خاکستر تولید می گردد و سپس با گچ ترکیب شده و تبدیل به بتن می شود.

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: