کاربرد های اصلی سولفات آلومینیوم

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 2 مرداد 1396 در ساعت 14 : 39 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

کاربرد های اصلی سولفات آلومینیوم

سولفات آلومینیوم که با اصطلاح قدیمی زاج سفید هم شهرت دارد در زبان لاتین با نام آلوم شناخته می شود. امروزه کاربرد سولفات آلومینیم گسترش زیادی یافته است و در صنایع گوناگون مصرف می شود. در این مقاله به معرفی برخی از کاربرد های اصلی سولفات آلومینیوم می بردازیم.

سولفات آلومینیوم به عنوان ماده نگهدارنده

سولفات آلومینیوم به عنوان یک نگهدارنده در فرایند رنگرزی کاربرد دارد. این ماده باعث ثبات رنگ ها و طراح ها بر روی پارچه می شود. ترکیب آلومینیوم سولفات در آب موجب ایجاد لجن هیدروکسید آلومینیوم شده و به پارچه کمک می کند تا رنگ را بهتر جذب کند. همچنین آلوم سبب غیر محلول شدن رنگ در آب می شود. البته رنگ های طبیعی نیازمند استفاده از سولفات الومینیوم به عنوان نگهدارند هستند.

سولفات آلومینیوم به عنوان ماده منعقد کننده

گسترده ترین زمینه مصرفی زاج سفید یا همان سولفات آلومینیم در تصفیه حانه های آب است. امروزه یکی از زیرساخت های هر شهری ، تصفیه خانه آب و فاضلاب است. چنانچه آلومینیوم سولفات با آب ترکیب شود ، با ایجاد سطوح یونی مختلف ، قادر به جذب و رسوب دادن آلودگی های موجود در آب بوده و تمیز نمودن آب را تسهیل می نماید. این ته نشینی نوعی رسوب زایی است. مصرف کلاژن های سولفات آلومینیوم موجب افزایش سطح الومینیوم در آب شرب می شود ولی کاملا بی خطر است.

سولفات آلومینیم در کاغذسازی

امروزه در کارخانجات مدرن کاغذ سازی از سولفات آلومینیم استفاده وسیعی می شود. مصرف مواد اسیدی برای حذف ناخالصی های موجود در آب در صنایع کاغذسازی انجام می شود. همچنین در فرایند تولید خمیر کاغذ هم از آلوم برای ایجاد انسجام بین مواد اولیه ، خنثی سازی و سایزینگ استفاده می نمایند.

دیگر مصارف سولفات آلومینیوم

سولفات آلومینیم همچنین برای رشد جلبک در کانال ها و حوضچه های آب و دریاچه ها مصرف می شود. با توجه به اسیدی بود سولفات الومینیوم می توان از آن برای تنظیم pH زمینه های کشاورزی به خصوص خاک های شور و آهکی استفاده کرد. نیز در تولید کف کپسول های آتش نشانی ، دئودورانت ، جوش شیرین ، صنایع دباغی و چرم سازی ، تولید کود ، صابون ها ، دارو ها و کاتالیست های شیمیایی از زاج سفید استفاده می شود.

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: