کاربرد آهک زنده در فولاد سازی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 20 شهریور 1396 در ساعت 15 : 53 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

کاربرد آهک زنده در فولاد سازی

آهک زنده با فرمول اکسید کلسیم در فرایند های مختلف تولید فولاد کاربرد دارد. آهک زنده به عنوان ماده ای ارزان قیمت و مفید دارای نقش مهمی در کارخانجات ذوب آهن و تولید فولاد است. آهک زنده به هر دو صورت پودری و کلوخه در این صنعت مصرف می شود. به طور معمول ، آهک زنده در مراحل اولیه تولید فولاد و همچنین در تصفیه ثانویه مورد استفاده قرار می گیرد:

کوره قوس الکتریکی : آهک زنده چه به صورت دولومیتی و چه به صورت غنی از کلسیم در کارخانجات فولاد سازی به عنوان عامل گدازنده به شکل کارآمد و ماثری جهت حذف ناخالصی هایی مانند فسفر ، آلومینا و سیلیکا ناشی از قراضه آهن به صورت سرباره مصرف می شود.

کوره پایه اکسیژنی : در این کوره ، از آهک زنده جهت حذف ناخالصی های فسفر و سیلیکا از چدن با استفاده از اکسیژن سود برده می شود. کارخانجات ذوب آهن از آهک زنده دولومیتی با کیفیت مناسب هم برای افزایش طول عمر کوره و هم صرفه جویی در مصرف انرژی استفاده می گردد. 

تصفیه ثانویه فولاد : آهک زنده دارای نقش کلیدی در تنظیم شیمیایی فولاد ، کاهش میزان اکسیژن ، حذف ناخالصی هایی مانند سولفور و سیلیکا و نیز کاهش ورودی های سرباره استفاده می شود. در تولید فولاد ضد زنگ ، آهک زنده در کوره های اکسیژن آراگون کاربرد دارد. 

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: