معرفی انواع آهک در طبیعت

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 21 خرداد 1396 در ساعت 11 : 10 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

معرفی انواع آهک در طبیعت

انواع آهک سنگ موجب در طبیعت با توجه به ناخالصی ها و ساختار آن شکل می گیرند. در این مقاله به معرفی برخی از انواع آهک می پردازیم:

آهک پر کلسیم

این نوع آهک دارای میزان زیادی کربنات کلسیم CaCO3 بوده و به آهک چرب یا پر مایه مشهور است. برخی از معروف ترین انواع کانی های معدنی نظیر سنگ مرمر ، تراورتن ، کلسیت و آراگونیت از این نوع می باشند.

آهک دولومیتی

در صورتی که ناخالصی غالب سنگ آهک را کربنات منیزیم تشکیل دهد ، آن را آهک دولومیتی می نامند. چنانچه اهک دولومیتی را مورد عمل پخت قرار دهیم ، آهک منیزیم دار یا آهک دو کربناته به دست می آید که رنگ آن سفید مایل به خاکستری است.

آهک خاک رس

نوع رس دار و سیلیسی سنگ آهک بوده و مناسب برای تولید سیمان پرتلند می باشد. این نوع آهک را آهک آبی یا نیمه آبی نیز می نامند. آهک رسی به دلیل دارا بودن سیلیس دارای سختی بالایی است.

آهک مرجانی

همان گونه که از نام آن مشخص است ، بقایای جانوری و سنگ ها مرجانی در آن وفور یافت می شود. آهک مرجانی در اطراف دریا ها و اقیانوس ها یافت شده و در ایران می توان آن را جزایر خلیج فارس نظیر جزیره خارک یافت.

آهک نرمه یا گچ

آهک بسیار نرمی است و با فشار انگشتان دست ساییده می شود. آهک نرم در تولید سیمان سفید کاربرد دارد.

آهک قیری

چنانچه نفت خام به داخل معادن آهک نفوذ کرده و موجب روغنی شدن سنگ آهک گردد ، آهک قیری ایجاد می شود. از این نوع اهک عموما در روسازی آسفالت استفاده می شود. 

انواع دیگری از آهک نیز وجود دارد که به میزان بسیار اندکی در طبیعت یافت می شوند نظیر آهک فسیلی ، ارزنی و ...

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: