تفاوت کود مرغی پلت شده و خام

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | جمعه 19 خرداد 1396 در ساعت 11 : 19 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

تفاوت کود مرغی پلت شده و خام

کود مرغی همیشه به عنوان یکی از در دسترس ترین و کارامد ترین انواع کود کشاورزی در میان کشاورزان مطرح بوده است. اما کود مرغ هم دارای ایرادیات و مضراتی است که سبب شده فراوری هایی بر روی آن صورت گیرد. در این مطلب با تفاوت کود مرغی پلت شده و خام آشنا خواهید شد.

 

تفاوت کود مرغی پلت شده و خام در چیست؟

کود مرغی به صورت خام ، چه قفسی باشد و چه گوشتی ، دارای انواع مواد مغذی مورد نیاز گیاهان نظیر ازت ، مس ، کلسیم و ... است. اما کود مرغی در حالت تازه مانند دیگر انواع کود حیوانی دارای آمونیاک بالایی می باشد که برای گیاهان مضر است. چنانچه میزان تجمع آمونیاک در نزدیکی ریشه افزایش یابد ، به اصطلاح کشاورزان ، موجب سوختن گیاه می شود. همچنین کود مرغی تازه ، رطوبت بالایی دارد که پس از خشک شدن سبب کاهش وزن آن و زیان به خریدار می گردد. کود مرغ تازه حاوی تخم های علف هرزی می باشد که توسط جوجه ها بلعیده شده است و در صورتی که در زمین کشاورزی مصرف شود ، باعث رشد علف هرز و گاها پیچک شده و خاک را تضعیف می کند.

اما برای جلوگیری از مضرات کود مرغی باید چه کرد؟ راه حل ساده است. امروزه از دستگاه هایی استفاده می شود که کود مرغی را به صورت پلیتی یا گرانوله در می آورد. ویژگی مثبت تولید کود مرغی پلیت شده این است که در حین فرایند T عمل گرما دهی به آن صورت می گیرد و در نتیجه کود کاملا خشک خواهد بود. همچنین این حرارت و خشکی سبب از بین رفتن باکتری و قارچ و انگل های موجود در کود مرغی شده و اسپور های علف هرز را نیز از بین می برد. خشک بودن کود پلتی مرغی سبب می شود تا هیچ گاه از وزن آن کاسته نشده و زیان مالی به خریدار وارد نشود. از دیگر مزایای این کود کشاورزی این است که می توان در حالت پلیت شده ، انواع مواد مغذی مورد نیاز گیاهان همچون کلسیم ، بنتونیت ، اسید هیومیک و ... را به آن اضافه نمود. در این حالت آن را کود مرغی غنی شده می نامند. بنابراین توصیه می شود به جای استفاده از کود مرغی خام از کود مرغی پلت شده در زمین ها کشاورزی استفاده شود تا علاوه از بهره مندی از مزایای این کود کشاورزی ، از شر مشکلات آن نیز در امان باشیم.

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: