کاربرد اسید سولفوریک در کشاورزی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 27 ارديبهشت 1396 در ساعت 18 : 14 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

کاربرد اسید سولفوریک در کشاورزی

 یکی از مشکلات بارز زمین های کشاورزی وجود ترکیبات کربناته در خاک می باشد که با نام آهکی بودن یا شور بودن زمین معرفی می شود. اسید سولفوریک غلیظ به عنوان ارزان ترین ماده برای رفع این مشکل مطرح است. برای استفاده از اسید سولفوریک در کشاورزی ، آن را به سیستم آبیاری اضافه می نمایند. اسید سولفوریک با ورود به خاک ، با آهک موجود واکنش داده و سبب تشکیل سولفات کلسیم می شود. سولفات کلسیم که با نام گچ کشاورزی نیز شهرت دارد موجود کاهش pH خاک می گردد.

 

مکانیسم اثرگذاری اسید سولفوریک

خاک های شور و قلیایی حاوی سدیم زیادی می باشند. اسید سولفوریک با کاهش آهک موجود در خاک سبب تولید کلسیم سولفات آبدار شده و کلسیم را با سدیم جایگزین می نماید. سدیم آزاد شده نیز با ایجاد سولفات سدیم و با هر بار آبیاری شسته شده و از محیط رشد گیاهان خارج می شود. میزان مصرف اسید سولفوریک در کشاورزی با توجه به نوع نمک موجود در خاک که می تواند سدیمی یا منیزیمی یا ... باشد و همچنین میزان آن تایین می گردد. سدیم و منیزیم هر دو به میزان بسیار زیادی برای رشد گیاهان و محصولات کشاورزی مضر بوده و دانسیته‌ی بسیار بالای بار مثبت موجب عدم انحلال عناصر مغذی مورد نیاز گیاهان شده و ساختار مکانیکی خاک را تخریب می نمایند.

کاربرد اسید سولفوریک در کشاورزی 

روش کاربرد اسید سولفوریک در کشاورزی

علی رغم مزایای بسیار فراوان کاربرد اسید سولفوریک در کشاورزی ، اما خطر سوختگی ناشی از تماس با پوست را نیز نباید نادیده گرفت به همین علت در زمان مصرف کار با اسید سولفوریک باید نکات ایمنی را رعایت نموده و از وسایل محافظت شخصی همچون دستکش و لباس های ضد اسید استفاده نمود. بهتر است برای تزریق اسید سولفوریک در سیستم آبیاری از گالن حاوی اسید استفاده شود به این صورت که درب گالن را سوراخ کرده و یک شیلنگ نازک را از طریق آن وارد گالن نمایید به شکلی که شیلنگ به انتهای گالن برسد. چگالی زیاد اسید سولفوریک سبب به جریان افتادن آن در شیلنگ می شود. انتهای دیگر آن را در کف لوله یا کانال آبیاری قرار داده و با استفاده از یک سنگ آن را فیکس کنید. میزان اسیدیته آب باید در حدود پنج تا پنج و نیم تنظیم شود. برای این منظور می توان در فاصله 10 متری از محل ورود اسید سولفوریک به آب ، pH آب را با یک پی اچ متر سنجید.

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: