ابداع تکنولوژی تولید کاغذ از پودر سنگ آهک

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | جمعه 13 اسفند 1395 در ساعت 13 : 28 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

ابداع تکنولوژی تولید کاغذ از پودر سنگ آهک

نزدیک به پنج سال قبل ، یک شرکت کانادایی موفق به ابداع تکنولوژی تولید کاغذ از پودر سنگ آهک شد. این محصول که به کاغذ سنگی Stonepaper شهرت یافت ، آغازگر عصر جدید در تولید کاغذ های سازگار با محیط زیست است که مانع از قطع هزاران ها درخت و مصرف میلیون ها لیتر آب و مواد شیمیایی خواهد شد. در این روش تولید کاغذ ، علاوه بر اینکه نیازی به مصرف آب نیست ، همچنین از مواد سفید کننده و تنظیم کننده pH که موجب آلودگی زیست محیطی می شود نیز خبری نخواهد بود.

ابداع تکنولوژی تولید کاغذ از پودر سنگ آهک

مشخصات منحصر به فرد کاغذ پودر سنگ آهک

از جمله ویژگی های این نوع کاغذ این است که کاملا ضد آب می باشد و حتی جوهر چاپ شده بر روی آن نیز در اثر خیس شدن پاک نمی شود. همچنین این کاغذ با وجود اینکه کاملا در چرخه بازیافت طبیعت ، تجزیه پذیر می باشد ، اما پاره نمی شود و مقاومت بالایی دارد. کاغذ پودر سنگ آهک در مقابل جویده شدن توسط جانوران مقاوم بوده و در سیستم های چاپی ، با مرکب ها و حلال های ماشین چاپ هماهنگی کامل دارد به صورتی که برای خشک شدن مرکب ، نیازی به استفاده از ماشین آلات خاصی نیست. کاغذ سنگی در مقابل آتش سوزی هم مقاومت بالایی دارد.

ویدئویی از کارخانه تولید کاغذ سنگی

مواد تشکیل‌دهنده کاغذ پودر سنگ آهک

همانگونه که از نام کاغذ پودر سنگ آهک مشخص است ، در حدود 80 درصد از وزن آن را سنگ آهک یا همان کربنات کلسیم تشکیل داده است که به میزان فراوانی در پوسته زمین یافت می شود. کشور ما نیز دارای معادن فراوان آهک و کربنات کلسیم می باشد که این امر می تواند تولید کاغذ سنگی را در ایران ، مقرون به صرفه کند. 15 درصد از حجم کاغذ سنگی را رزین های پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن تشکیل داده و برای اتصال این مواد به پودر سنگ آهک از ماده واسطی به نام coupling agent استفاده می گردد.

تفاوت کاغذ پودر سنگ آهک با کاغذهای سلولزی

کاغذ پودر سنگ آهک به دلیل استفاده از ماده‌ای به نام compatibilizer که برای همگن سازی استفاده می شود ، بر خلاف کاغذ های سلولزی که دارای خلل و فرج فراوانی می باشند ، دارای سطحی صاف و یکنواخت است. به دلیل خواص ضد آب کاغذ پودر سنگ آهک ، بر خلاف کاغذ های معمولی که امکان پخش شدن یا پاک شدن جوهر از روی آن وجود دارد ، در این نوع کاغذ جدید ، جوهر به صورت کاملا Stable بر روی آن قرار می گیرد.

موارد استفاده از کاغذ پودر سنگ اهک در صنعت

از این نوع کاغذ می توان در گرماژ متنوعی برای تولید پوستر ، ساک‌ های دستی ، کاغذ دیواری و ... سود برد. همچنین به دلیل اینکه ضد پارگی می باشد می توان از آن برای بسته بندی مواد سنگین همچون سیمان استفاده کرد. تولید ظروف یک بار مصرف ، استفاده به عنوان کاغذ پلاستیکی و ... از جمله دیگر کاربرد های کاغذ پودر سنگ آهک است.

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: