کاربرد کربنات کلسیم در فولاد سازی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 14 تير 1396 در ساعت 13 : 13 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

کاربرد کربنات کلسیم در فولاد سازی

کربنات کلسیم یا سنگ آهک در صنایع بسیار زیادی دارای مصرف می باشد که مهم ترین آن در فولاد سازی است. تقریبا در حدود نیمی از کل کربنات کلسیم استخراج شده از معادن سنگ آهک در صنعت تولید فولاد و فلزات آهنی مصرف می شود. مصرف کربنات کلسیم در این صنعت به اشکال مختلفی است که در این مقاله به آن اشاره می شود. 

تا قبل از دهه 60 میلادی از کربنات کلسیم یا آهک در کوره های روباز برای تولید فولاد استفاده می شده است اما با پیشرفت تکنولوژی و به کارگیری روش BOF در تولید فولاد ، میزان مصرف کلسیم کربنات در فرایند فولاد سازی افزایش چشمگیری یافت. امروزه به ازای تولید هر تن فولاد ، 50 تا 100 کیلوگرم آهک نیز مصرف می شود. همچنین در صنعت متالورژی نیز از کربنات کلسیم یا انواع آهک به عنوان عامل گدازنده و یا برای تنظیم pH یا فلوتاسیون استفاده می نماید.

کربنات کلسیم به عنوان فلوتر برای جدا سازی مواد زائد از فولاد کاربر داشته و همچنین در تولید گندله و کنستانتره آهن هم مصرف می شود. افزودن کربنات کلسیم یا آهک فراوری شده به همراه بنتونیت در تولید گندله آهن ، سبب خنثی سازی خاصیت اسیدی و تنظیم pH می گردد. همچنین با استفاده از آب آهک به جای بنتونیت ، خواص فیزیکی و مکانیکی گندله آهن بهبود یافته و در مصرف حامل های انرژی برای تولید این محصول صرفه جویی می شود.

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: