نقش و کاربرد آهک در کشاورزی

1 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 15 مرداد 1396 در ساعت 16 : 30 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

نقش و کاربرد آهک در کشاورزی

 آهک کشاورزی شامل انواع مختلف اهک نظیر سنگ آهک ، آهک باغی ، آهک زنده ، آهک هیدراته و گچ می شود. آهک در کشاورزی به واسطه دارای بودن عنصر کلسیم که منشاء آن کربنات کلسیم بوده و ممکن است با توجه به محل پیدایش دارای عناصر دیگری مانند منیزیم نیز باشد دارای اهمیت است. هر نوع آهکی که در کشاورزی استفاده می شود اعم از آهک زنده و آهک هیدراته باید به صورت پودری مورد استفاده قرار گیرد. نقش و کاربرد آهک در کشاورزی به موارد مختلف تقسیم بندی می شود که از جمله می توان به این موارد اشاره نمود:

  1. آهک یک منبع مناسب برای تامین کلسیم و منیزیم جهت تغذیه گیاهان محسوب می شود.
  2. قادر است میزان ماندگاری آب در خاک را افزایش دهد.
  3. حالت اسیدی برخی از خاک ها را که موجب کاهش توان گیاهان برای رشد می شود را تصحیح می نماید.
  4. عناصر اساسی مورد نیاز گیاهان نظیر پتاس ، فسفر و ازت را به میزان بیشتری در اختیار گیاهان می گذارد.

با وجود مزایای آهک برای گیاهان ، ممکن است برخی خاک ها دارای میزان بالایی از آهک باشند. برای افزایش کارایی آهک موجود در خاک می توان از کود های سولفاته و اسیدی و یا اسید سولفوریک استفاده نمود. چنانچه قصد استفاده از آهک برای تصحیح pH خاک را دارید ، ابتدا باید از روش آزمون خاک برای سنجش میزان کمبود ها استفاده کرد تا بتوان مناسب ترین مقدار آهک و دیگر مواد مورد نیاز را به کار برد. به جز انواع آهک زنده و آهک هیدراته و گچ و ... ، از آهک دولومیتی هم در کشاورزی استفاده می شود. آهک دولومیتی دارای میزان کمتری کلسیم بوده ولی در عوض حاوی منیزیم است که برای رشد گیاهان ضروری می باشد. آهک هیدراته در مزارع پرورش دام و طیور به منظور خشک کردن و ضدعفونی محل نیز مصرف می شود.

برخی عوامل چون آبیاری و بارش بیش از حد و یا چرای دائمی دام موجب افزایش اسیدیته خاک شده و رشد گیاهان را با مشکل مواجه می سازد. بهترین راه افزایش pH خاک در چنین مواردی استفاده از آهک می باشد. آهک همچنین سبب افزایش تجمع کلسیم در گیاهان شده و برای افزایش سلامت و استخوان بندی حیوانات چرنده و افزایش شیر دهی دام بسیار مفید است.

کلمات کلیدی : آهک, آهک هیدراته, آهک کشاورزی, پودر آهک, مصرف آهک در کشاورزی, Lime, Agricultural lime,

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: