مصارف کربنات کلسیم

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 14 مرداد 1396 در ساعت 12 : 30 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

مصارف کربنات کلسیم

کربنات کلسیم در تولید کاغذ ، پلاستیک و رنگ

کربنات کلسیم پر مصرف ترین ماده معدنی در صنایع کاغذ ، رنگ و پلاستیک بوده که به دو منظور مصرف می شود. اول به عنوان فیلر و دوم به دلیل رنگ سفید آن که به عنوان یک جوهر پوششی کاربرد دارد. در صنایع کاغذ سازی کاربرد زیادی در سطح جهانی به دلیل درخشندگی بالا و ویژگی پراکندگی نور داشته و به عنوان یک پر کننده ارزان قیمت برای کاغذ های مات مصرف می شود. کربنات کلسیم موجب می شود کاغذ تولید شده درخشان و صاف باشد. در صنایع رنگ سازی از کربنات کلسیم به عنوان یک حجم دهنده به میزان بیش از 30 درصد وزنی استفاده می کنند. همچنین کلسیم کربنات در تولید چسب و سیلانت نیز به عنوان فیلر مصرف می شود.

کربنات کلسیم در صنایع غذایی و بهداشتی

کربنات کلسیم در حجم وسیعی به عنوان یک منبع غذایی کارآمد کلسیمی ، داروی معده ، جاذب فسفات و یا پایه اولیه در تولید قرص های پزشکی کاربرد دارد. همچنین در تولید پودر سرخ کردنی ، خمیر دندان ، ژله و خمیر نان مصرف می شود. در کشاورزی نیز از کربنات کلسیم به عنوان یک عامل فعال و نیز در خوراک دام و طیور استفاده می گردد. به صورت فراوری شده و شکل انواع آهک نیز در تصفیه آب و فاضلاب کاربرد دارد.

کربنات کلسیم در ساختمان سازی و تولید مصالح

کلسیم کربنات در صنایع ساخت و ساز به دو صورت مصالح ساختمانی و یا ترکیبات تولید سیمان مصرف می شود. کربنات کلسیم در تهیه ملات مورد استفاده برای تولید آجر ، بلوک های سیمانی ، سنگ مصنوعی ، سقف کاذب ، مواد لاستیکی و کاشی و سرامیک استفاده می گردد. چنانچه کربنات کلسیم به صورت آهک فراوری شود ، در صنایع تولید فولاد ، شیشه و کاغذ دارای کاربرد های قابل توجهی است. به دلیل خاصیت ضد اسیدی کربنات کلسیم ، آن را در موارد بهینه سازی آب و خاک برای خنثی سازی شرایط اسیدی مصرف می کنند.

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: