تفاوت کربنات کلسیم با آهک

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 14 مرداد 1396 در ساعت 12 : 30 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

تفاوت کربنات کلسیم با آهک

بسیاری از مواد معدنی مختلف که پوسته زمین را تشکیل داده اند دارای شباهت هایی با هم هستند. این شباهت ها به دلیل وجود برخی ناخالصی ها در ترکیب این مواد می باشد. صنایع امروز بسیار تخصصی شده اند و بنابراین مواد اولیه به کار رفته در این صنایع نیز باید کاملا خالص و مختص به همان صنعت باشد و تنها وجود برخی شباهت ها در ترکیب مواد اولیه ، سبب ایجاد امکان استفاده از مواد مختلف به جای یکدیگر نمی شود. به بهانه همین تفاوت ها و تشابه ها در مواد معدنی ، در این مقاله به بررسی تفاوت کربنات کلسیم با آهک می پردازیم.

کربنات کلسیم یکی از فراوان ترین عناصر سازنده پوسته کره زمین است. کربنات کلسیم دارای فرمول شیمیایی CaCO3 می باشد. با توجه به این که می توان از اکثر مواد معدنی کلسیم دار برای تولید آهک استفاده نمود و همچنین با توجه به فراوانی کربنات کلسیم ، این ماده را با نام سنگ آهک نیز می نامند. البته این نام گذاری بی دلیل هم نیست زیرا انواع مختلف اهک را می توان با انجام فرایند خالص سازی کربنات کلسیم تولید نمود. با وجود اینکه کربنات کلسیم دارای ناخالصی های مختلفی است ، اما مهم ترین تفاوت آن با آهک در وجود مواد کربناته یا همان دی اکسید کربن در ساختار کربنات کلسیم می باشد. بنابراین برای تولید آهک خالص از کربنات کلسیم باید این ناخالصی ها و به خصوص گاز کربنیک آن را استخراج نمود.

تولید آهک از کربنات کلسیم

برای تولید آهک از کربنات کلسیم ، این ماده را پس از استخراج از معدن باید در دمای بسیار بالایی که در حدود 2000 درجه فارنهایت می باشد برای مدت زمان مشخصی حرارت داد. این عمل با نام پخت آهک مشهور است. طی این فرایند ، عناصر تشکیل دهنده کربنات کلسیم ، ناپایدار شده و گاز کربنیک از آن خارج می شود. محصول نهایی پخت سنگ کربنات کلسیم ، تولید آهک خالص با فرمول شیمیایی اکسید کلسیم CaO است. اکسید کلسیم با نام آهک زنده شناخته می شود و می توان از آن ، دیگر انواع آهک همچون آهک هیدراته را نیز تولید نمود.

بنابراین با وجود تفاوت های کربنات کلسیم با آهک ، این ماده به عنوان مهم ترین ماده اولیه در تولید آهک شناخته می شود. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که آهک را می توان از برخی مواد معدنی دیگر نظیر دولومیت نیز تولید نمود. دولومیت دارای منیزیم در ساختار خود بوده و کیفیت آهک تولید شده از آن در حد آهک تولید شده از کربنات کلسیم نیست و آن را آهک دولومیتی می نامند.

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: