تفاوت آهک زنده و شکفته

1 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 6 آبان 1396 در ساعت 13 : 8 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

تفاوت آهک زنده و شکفته

تهیه آهک خالص نیازمند فراوری به روش های مختلف می باشد و با توجه به اینکه فراوری آهک دارای مراحل گوناگون است ، آهک های به دست آمده نیز با هم تفاوت هایی دارد. در این مقاله به بررسی تفاوت آهک زنده و شکفته و ویژگی ها و موارد مصرف هر کدام می پردازیم.

تفاوت آهک زنده و شکفته از نظر شیمیایی

آهک در حالت طبیعی خود یعنی سنگ آهک یا کربنات کلسیم دارای ناخالصی های زیادی می باشد و برای استفاده در مصارف مختلف مناسب نیست. اولین مرحله در خالص سازی آهک ، مرحله پخت است زیرا با انجام این عمل ، بیشتر نا خالصی های موجود در آهک و به خصوص مهم ترین ناخالصی یعنی گاز کربنیک آن جداسازی می شود. آهک که تحت فرایند پخت با دمای بالای 1000 درجه سانتی گراد قرار گیرد ، آهک پخته یا آهک زنده نام دارد. آهک زنده به لحاظ شیمیایی بسیار فعال بوده و ماده ای آب دوست است. آهک زنده به دلیل فرمول شیمیایی خاص آن ، اکسید کلسیم نام دارد.

در صورتی که بر روی آهک زنده آب ریخته شود ، در نتیجه واکنش شیمیایی ، حرارت زیادی ایجاد شده و بخشی از آب آن تبخیر می شود. طی یک فعل و انفعال شیمیایی ، آهک زنده در اثر جذب آب متورم می گردد و در نهایت به پودری سفید رنگ تبدیل خواهد شد. این فرایند را شکفته شدن آهک می نامند و محصول آن آهک شکفته یا آهک هیدراته است. البته آهک شکفته را آهک مرده هم می نامند زیرا در صورت تماس مجدد با آب ، واکنشی از خود نشان نخواهد داد. 

مصارف و کاربرد های آهک زنده و شکفته

تمام انواع آهک دارای خاصیت میکروب کشی هستند به همین دلیل در مراکز پرورش دام و طیور ، استخر پرورش ماهی و آبزیان ، مراکز دفن زباله های عفونی و ... کاربرد دارند. صنعت ساخت و ساز از دیگر زمینه های کاربرد گسترده آهک زنده و آهک شکفته است.

مهم ترین کاربرد آهک زنده در صنعتی تولید سیمان است که سالیانه میلیون ها تن آهک زنده مصرف می کند. آهک زنده سبب قوام سیمان شده و هزینه های تولید آن را کاهش می دهد. در گذشته از آهک زنده به منظور تولید نور و گرما هم استفاده می شده است.

آهک شکفته یا آهک هیدراته نیز بیشتر در تهیه ملات در ساختمان سازی کاربرد داشته ولی در مصارف خوراک دام و طیور و تولید مواد غذایی و دارویی هم مصرف می شود. در هنگام خرید آهک زنده و آهک شکفته باید به آنالیز محصول ، رنگ و نوع دانه بندی آن توجه نمود.

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: