کاربرد آهک هیدراته در دندان پزشکی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | جمعه 10 خرداد 1398 در ساعت 12 : 23 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

کاربرد آهک هیدراته یا هیدروکسید کلسیم در دندان پزشکی

آهک هیدراته با فرمول ساختاری هیدروکسید کلسیم یک ماده شیمیایی غنی از کلسیم یعنی عنصری که دندان های ما از آن ساخته شده است می باشد. آهک هیدراته ماده مستحکمی است که کاربرد های بسیار گسترده ای در امور دندان پزشکی دارد.

کاربرد آهک هیدراته در دندان پزشکی

از آهک هیدراته معمولا برای بخش هایی از دندان که دچار شکستگی و نکروز می شوند استفاده می کنند. همچنین می توان در حین عصب کشی ، خمیری از آهک هیدراته را تهیه نموده و کانال ها را بصورت موقت پوشش داد. خمیر آهک هیدراته به راحتی و سریع تهیه شده و همچنین دارای خاصیت قلیایی است که مانع از رشد و فعالیت باکتری های بر روی دندان می شود. زمان نگهداری آن نیز نسبتا طولانی بوده و پس از تهیه می توان تا دو ماه از آن استفاده نمود.

اولین بار در دهه سی میلادی استفاده از آهک هیدراته در دندان پزشکی مورد توجه قرار گرفت. در آن زمان از این ماده به عنوان عامل پالپ کپ جهت اندودونتیکس برای درمان ریشه دندان استفاده شد. امروزه هم آهک هیدراته نقش اساسی در درمان ریشه دندان داشته و به خصوص برای پوشش دهی کانال ها استفاده می شود زیرا علاوه بر اینکه پوشش دهی خوبی داشته و زمان مصرف آن طولانی است ، همچنین مانع از رشد و فعالیت میکروبی در کانال ها می شود. موارد مصرف آهک هیدراته در دندان پزشکی جهت پالپ کپ ، عصب کشی ، ترمیم کانال ، انسداد آپیکال و بازسازی عاج دندان است.

آهک هیدراته در دندان پزشکی بیشتر نقش حمایتی موقتی را دارد و کمتر برای درمان های دائمی استفاده می شود. هیدروکسید کلسیم مانند یک چسب غیر سمی عمل نموده و به دلیل جلوگیری از فعالیت های باکتریایی ، موجب ترمیم سریع تر بافت ها و محافظت از کانال های دندان می گردد. به دلیل آنکه آهک هیدراته تداخل شیمیایی با بافت های بدن نداشته و زیان آور نیست ، همچنین به خوبی رسوب کرده و فضا های خالی را پر می کند و تمامی منافذ را پوشش می دهد ، در نتیجه برای مصرف در دندان پزشکی مورد توجه قرار دارد.

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: