پایدار سازی خاک رس با استفاده از آهک

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | جمعه 13 اسفند 1395 در ساعت 11 : 44 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

پایدار سازی خاک رس با استفاده از آهک

 از جمله مهم ترین روش هایی که برای افزایش کیفیت خاک های رسی مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از آهک است. واژه تثبیت خاک رس توسط آهک یعنی اینکه از آهك هیدارته و آهک زنده در ترکیب با خاک رس استفاده می شود تا تراکم کلی خاک افزایش یافته و با ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی و نیز ایجاد خاصیت خمیری به تقویت خاک رس کمک شود.

 

آهک هیدراته به عنوان مهم ترین ترکیب کربناته برای تثبیت خاک رس استفاده می شود. این نوع اهک دارای فرمول شیمیایی هیدروکسید کلسیم به صورت Ca(OH)2 بوده و با اسامی آهک شکفته یا آهک مرده هم نامیده می شود. تثبیب خاک رس توسط آهک دارای فرایندی شبیه به این عمل با سیمان می باشد البته باید توجه داشت که آهک در خاک های حاوی مواد ارگانیک بی تاثیر است.

در زمان ترکیب آهک با خاک رس واکنش های خاصی ایجاد می شود که از آن جمله می توان به واکنش تبادل کاتیونی ، پوزولانی و کربناسیون اشاره نمود. در واکنش کاتیونی ، کاتیون های تک ظرفیتی خاک رس و آهک با هم مبادله می شوند. همچنین طی واکنش پوزولانی ، مقاومت خاک رس افزایش قابل توجهی می یابد. با توجه به اینکه آهک علاقه خاصی به جذب گاز دی اکسید کربن و تبدیل شدن به کربنات کلسیم دارد ، طی واکنش کربناسیون ، گاز کربنیک هوا را جذب کرده و به شکل سنگ آهک تبدیل می شود. این فرایند ها موجب پایدار سازی خاک رس با استفاده از آهک می گردد.

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: