درمان اگزما با وازلین

6 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 13 بهمن 1397 در ساعت 14 : 58 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

درمان اگزما با وازلین

اگزما پوستی یک بیماری آزار دهنده است که به دلایل مختلف در پوست قسمت های مختلف بدن ایجاد می شود. در این مطلب به روش های درمان اگزما پوست دست می پردازیم. موارد ابتلا به اگزما دست بیشتر در خانم های خانه دار مشاهده می شود و دلیل آن نیز شستشوی زیاد و استفاده از مواد شوینده شیمیایی است که سبب نازک شدن و بعضا از بین رفتن لایه شاخه پوست می شود. 

دلیل اصلی ایجاد اگزما پوست دست ، خشکی پوست می باشد بنابراین برای درمان آن می توان از مواد چرب کننده و در راس آنها از روغن وازلین استفاده نمود. البته پزشکان معمولا اسید میوه یا آلفا هیدروکسی اسید که به اختصار AHA نامیده می شود را نیز تجویز می کنند.

چرا AHA برای درمان اگزما مناسب است؟

پوست اولین و مهمترین سد دفاعی بدن در مقابل عوامل بیماری زا است. لایه شاخی خارجی ترین بخش پوست بودن که هم وظیفه حفاظت از اپیدرم را داشته و هم به حفظ رطوبت در داخل پوست کمک می کند. اما برخی عوامل نظیر شستشوی زیاد موجب آسیب رساندن به آن شده و پوست قرمز و ملتهب می شود.

در این گونه موارد ، پزشکان کرم های حاوی آلفا هیدروکسید اسید را تجویز می کنند که نقش کراتینه کردن پوست را به عهده دارد. از طرفی اسید میوه ، پوست را برای ساخت ساکارین و کلاژن جدید تحریک می کند. 

چرا وازلین برای درمان اگزما مناسب است؟

وازلین یک روغن پر کاربرد مورد مصرف در موارد بهداشتی و آرایشی است که قدرت زیادی در نگهداری رطوبت دارد. وازلین با نگهداری طولانی مدت رطوبت در سطح پوست ، زمان کافی برای بازسازی لایه شاخی را فراهم می آورد. همچنین وازلین یک لایه محافظ در مقابل آلودگی های محیطی بر روی پوست دست ایجاد می کند.

طبق تحقیقات انجام شده بر روی تعدادی از خانم ها که در اثر شستشوی زیاد و استفاده از مواد شوینده شیمیایی دچار خشکی پوست و اگزما دست شده بوده ، مصرف هر دو ماده آلفا هیدروکسی اسید و وازلین دارای تاثیر مشابهی در درمان اگزما بود. البته هر کدام از این دو ماده دارای نقاط ضعفی هم هستند. برای مثال ، وازلین تنها برای درمان اگزما ناشی از خشکی پوست ماثر است و اسید میوه نیز به دلیل لایه برداری ، موجب التهاب و سوزش پوست می شود. طبق نتایج به دست آمده ، بیماران شکایت کمتری از درمان اگزما با وازلین نسبت به درمان با AHA داشتند.

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: