تاثیر کود سولفات آهن و کود دامی بر تامین آهن گیاهان

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | جمعه 20 مرداد 1396 در ساعت 14 : 21 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 تاثیر کود سولفات آهن و کود دامی بر تامین آهن گیاهان

یکی از دلایل کاهش کیفی و کمی رشد گیاهان ، کمبود آهک در بسیاری از زمین های کشاورزی است. عوامل گوناگونی چون میزان pH خاک ، غلظت کربنات کلسیم ، شسته شدن خاک ، دمای هوا ، مقدار بی کربنات و ... بر کلروز آهن تاثیر گذار هستند. آزمایشات مختلفی برای رفع مشکل کمبود آهن در خاک های آهکی یا شور انجام شده است. از جمله روش های غنی سازی خاک های ضعیف ، کود دهی در زمان مناسب و با روش و میزان مشخص است. برخی از انواع اشکال آهن همچون اشکال آلی آهن و یا کود های مخلوط برای رفع این مشکل مفید هستند اما هزینه های گزافی را به کشاورزان تحمیل می نمایند. کود سولفات آهن به عنوان یکی از بهترین کود های شیمیایی برای تغذیه زمین جهت رفع مشکل کلروز آهن است اما مصرف سولفات آهن به روش خاکی سبب تبدیل سریع آهن به شکل غیر قابل جذب برای گیاهان می شود ولی مصرف همزمان کود آلی موجب رفع این مشکل خواهد شد.

تاثیر کود سولفات آهن و کود دامی بر تامین آهن گیاهان 

طبق تحقیق انجام شده توسط "مستقیمی و موتاچ" ، مصرف سولفات آهن به همراه مواد آلی کلاته کننده موجب حل مشکل کلروز اهن شد. از طرفی تحقیقات "توماس و مودرز" نیز نشانگر این امر بود که کود های حیوانی حاوی عناصر کلاته کننده آهن بوده و آهن مورد نیاز را برای گیاهان تامین می کند. اما دلیل موثر بودن مصرف کود های حیوانی در جذب آهن عبارت است از:

  • جلوگیری از تماس آهک با کود سولفات آهن
  • تولید مواد اسیدی و کاهش pH خاک
  • بهبود شرایط تهویه ای خاک

مجموع این عوامل باعث احیاء میکروسایت های ریشه گیاهان می شود. طبق تحقیقی که در استان بوشهر صورت گرفت ، میزان کربنات کلسیم خاک بسیار بالا بوده و کربن آلی آن اندک بود بنابراین میزان آهن در خاک های اهکی این استان بسیار ناچیز است. گران بودن کود کلات آهن نیز سبب گرایش کشاورزان به سمت کود سولفات آهن و کود حیوانی در پرورش گوجه فرنگی شده است.

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: