تاثیر کربنات کلسیم و سولفات آمونیوم بر رشد قارچ صدفی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 18 شهریور 1396 در ساعت 13 : 1 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

تاثیر کربنات کلسیم و سولفات آمونیوم بر رشد قارچ صدفی

قارچ صدفی یکی از منابع غذایی بسیار عالی بوده و کشت آن نیز تبدیل به یکی از مشاغل پر سود امروز تبدیل شده است. قارچ صدفی بخش عمده ای از اسیدهای آمینه ضروری و پروتئین بدن را تامین کرده و حاوی ویتامین های گروه B ، ویتامین D و ویتامین C می باشد. مقدار آهن موجود در قارچ صدفی حتی از آهن گوشت قرمز هم بیشتر است. برای کشت قارچ صدفی نیاز به یک بستر تولید شده از نوعی کود آلی به نام کمپوست می باشد که از کاه و کلش گندم و برنج ، ساقه های ذرت ، خاک اره ، کاه نی و ... تولید می شود. برای تاثیر گذاری بیشتر آن را می توان با موادی نظیر کربنات کلسیم و سولفات آمونیوم تقویت کرد.

 تاثیر کربنات کلسیم و سولفات آمونیوم بر رشد قارچ صدفی

ترکیب بستر کشت قارچ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا در رشد و ایجاد اندامک ها تاثیرگذار است. برای مشخص شدن سطوح مختلف مصرف کربنات کلسیم و کود سولفات آلومینیوم ، آزمایشی با فاکتور های مختلف و چندین تکرار در استان خوزستان برای غنی سازی بستر کشت صورت گرفت. نتایج حاصله مشخص کرد که رشد میسیلیوم و محصول دهی قارچ در بستر گندم  بسیار بهتر و بیشتر از بستر باگاس نیشکر بود. 

مصرف کربنات کلسیم و سولفات آمونیوم در بستر کشت دارای تاثیر بسیار چشمگیری بر رشد و کارایی بیولوژیکی دارد. مصرف سولفات آمونیوم موجب افزایش سطح پروتئین قارچ شد. طبق نتایج حاصله به منظور بهبود کارایی بستر کلش گندم می توان از یک درصد کربنات کلسیم به همراه سولفات آلومینیوم جهت افزایش سطح پروتئین محصول نهایی استفاده نمود.

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: