آشنایی با سولفات آلومینیوم

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 18 ارديبهشت 1396 در ساعت 14 : 45 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

آشنایی با سولفات آلومینیوم

سولفات آلومینیوم Aluminium sulfate ترکیبی شیمیایی بوده و در کنار آلومینیم اکسید می توان آن را فراوان ترین ترکیب آلومینیوم دانست. از نظر شکل ظاهری به صورت کریستال یا پودری سفید رنگ است.

فرمول شیمیایی سولفات آلومینیوم : Al2(SO4)3

جرم مولی : 342.15 g/mol

اسامی انگلیسی : Aluminium sulfate | hexadecahydrate | Cake alum

اسامی فارسی : آلومینیوم سولفات | آلوم | زاج سفید | زاج عطاری

 

روش تولید سولفات آلومینیوم

برای تولید سولفات آلومینیم از نوعی نمک آلومینیوم به نام آلومینا یا آلومینیوم هیدروکسید استفاده می شود. برای این منظور در محیطی با دمای 225 تا 260 درجه فارنهایت ، اسید سولفوریک را با آلومینا واکنش می دهند و با استفاده از نوعی میکسر خاص ، آلوم تولید می شود که فرمول کلی واکنش در زیر ذکر شده است:

2Al(OH)3+3H2SO4→Al2(SO4)3+6H2O

روش دیگری نیز برای تولید سولفات آلومینیوم امکان پذیر است که از طریق کاهش فلز خالص آلومینیوم در محلول داغ اسید سولفوریک است:

(2Al(s)+3H2SO4→Al2(SO4)3+3H2(g

 

کاربرد های سولفات آلومینیوم

سولفات آلومینیم یک لخته کننده قوی محسوب می شود به همین علت در صنایع تصفیه آب ، تولید کاغذ و پارچه سازی کاربرد دارد. از این محصول می توان به روش معکوس جهت تولید نمک های آلومینیوم که اکثرا در صنایع آرایشی و بهداشتی مصرف می شوند استفاده نمود. همچنین در تولید فوم های آتش نشانی ، بتن سازی ، دئودورانت ، داروسازی و ... هم مصرف می شود.

 

تفاوت سولفات آلومینیوم و زاج سفید

زاج سفید یک ماده معدنی از ترکیب آلومینیوم با پتاسیم ، آمونیوم یا کروم می باشد که با نام سولفات آلومینیوم 14 درصد یا زاج نباتی یا زاج گردویی یا سولفات آلومینیوم پتاسیم هم شناخته می شود. ولی سولفات آلومینیوم پودری یک ماده تولید شده به روش شیمیایی است که با نام سولفات آلومینیوم 17 درصد یا 16 درصد مشهور است.

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email:

ارسال نظر

عنوان Title:
نام Name:
ایمیل Email: